Leena-Maija Rossi kirjoittaa
normalisaation olevan ”tavalliseksi tekemistä” (Rossi 2006, 21).
Tietyissä instituutioissa, kuten kouluissa ja sairaaloissa,
oikeanlaisesta käytöksestä palkitaan ja siihen kannustetaan.
Vääränlainen käytös voidaan ohittaa poikkeuksena tai siitä
saatetaan rangaista, konkreettisesti tai vaikkapa vain paheksumalla.
Näiden samojen insituutioiden kautta normit myös sisäistetään,
ja ihmiset pyrkivät itse kohti ”normaalia”. (Spade & Willse
2015, 3.) Tätä prosessia voidaan kutsua normalisaatioksi.
Samanlaista ”tavalliseksi tekemistä” tapahtuu kaikenlaisessa
inhimillisessä kanssakäymisessä. Tiettyjen toimintatapojen
ajatellaan olevan oikeita, normaaleita ja tavallisia, ja ne pysyvät
tuossa asemassa koska niihin pyritään.
Rossi määrittelee normilla
tarkoitettavan ohjetta, jotakin hyväksyttävää, normaalia ja
totunnaista, ”sosiaalista käyttäytymissääntöä”. Normit
toimivat siis eräänlaisena sosiaalisena koodistona sille,
minkälainen käyttäytyminen ja oleminen on ensinäkin hyväksyttävää
ja tavoiteltavaa, mutta myös ymmärrettävää. Piirtämällä
mahdollisen, hyväksyttävän ja normaalin rajat ne samalla rajaavat
myös olemisen mahdollisuuksia. Vaikka normit eivät ole virallisia
sääntöjä siinä missä lait, ne toimivat samankaltaisesti. Ne
saavat voimansa toistettavuudesta ja elävät uusintamisen kautta, ja
niiden toteuttamatta jättämisestä seuraa sanktioita. (Rossi 2006,
21–22.) Esimerkiksi puhuttaessa sukupuolesta normina voidaan
ajatella sen ohjaavan niitä tekoja ja eleitä, joiden kautta
sukupuoli rakentuu, eli siis sitä, kuinka sukupuolta tehdään, sekä
piirtävän sukupuolisuuden mahdollisia rajoja. Tavanomaisesti
sukupuolen ajatellaan jakaantuvan luonnollisesti kahteen, mieheen ja
naiseen. Kuitenkin juuri oletus näistä toisilleen
vastakohtaisista/toisiaan täydentävistä sukupuolista toimii
normatiivisena ohjeena, joka tuottaa hyväksyttävää
sukupuolittunutta käyttäytymistä: tiettyä käytöstä
uusinnetaan, koska se nähdään ”normaalina”, muusta
rangaistaan. Käytöstä myös tulkitaan tämän taustaoletuksen
kautta: poikalasten poikamainen käytös huomioidaan luonnollisena
osoituksena sukupuolesta, kun taas ”väärä” tyttömäisyys
ohitetaan, se kielletään tai sen ajatellaan olevan kyseisen lapsen
erikoispiirre – ja toisinpäin tyttöjen kanssa. Normit ohjailevat
käyttäytymistä, mutta ne toimivat myös väkivaltaisesti:
metaforisella tasolla pakottavina ja ulossulkevina, mutta myös
konkreettisena väkivaltana niitä kohtaan, jotka eivät täytä
kulttuurisesti hyväksyttyjä normeja, eivätkä siis ole
ymmärrettäviä (Butler 2006, 30-31).
Normit eivät kuitenkaan ole
yksiselitteisesti pahoja taikka hyviä, emmekä luultavasti tulisi
toimeen kokonaan ilman niitä. Positiivisessa mielessä ne voivat
toimia esimerkiksi käyttäytymisen ja moraalin ohjeina. Toisaalta
normeilla on aina suhde normalisaatioon eli siihen, kuinka asiat
saadaan vaikuttamaan normaaleilta ja luonnollisilta. Kuitenkin myös
luonnollisen käsitettä voi tarkastella historiallisena, ja
huomioida, kuinka eri asioita sillä on tarkoitettu ajasta ja
diskurssista riippuen.
Vaikka normit ovatkin osa
elämäämme ei tämä kuitenkaan tarkoita, etteikö niihin voitaisi
vaikuttaa tai että ne olisivat muuttumattomia. (Butler 2004,
206-207.) Tämä tarkoittaa sitä, että tuntemamme ”totuudet”
ovat muuttuneet ja kehittyneet aikojen saatossa. Tämän takia niiden
muodosta voi myös neuvotella ja niitä voi pyrkiä muokkaamaan.
Teksti:
Olga Palo
Lähteet:
Butler,
Judith (2004): Undoing Gender. Routledge. New York and London.
Butler,
Judith (2006): Hankala Sukupuoli. Gaudeamus. Helsinki.
Rossi,
Leena-Maija (2006): Heteronormatiivisuus: Käsitteen elämää ja
kummastelua. Kulttuurintutkimus 23 (2006): 3. s.19-28.
Spade, Dean & Willse, Craig (2015): Norms and Normalization. The Oxford Handbook of Feminist Theory (forthcoming). Edited by Lisa Disch and Mary Hawkesworth,
Spade, Dean & Willse, Craig (2015): Norms and Normalization. The Oxford Handbook of Feminist Theory (forthcoming). Edited by Lisa Disch and Mary Hawkesworth,